Časté otázky

Co je „Místní místním“?

Místní místním je nevládní nezisková organizace, která podporuje společnost v solidaritě s lidmi bez domova a přímé pomoci lidem ve svém okolí. Hlavním projektem Místní místním je síť spojující kavárny a podniky jakéhokoliv druhu, které se rozhodly v rámci svých provozů a možností nabízet lidem bez domova a v nouzi základní služby zdarma.

Jak poznám podniky, které patří do Solidární sítě „Místní místním“?
Jednoduše! Podniky, které patří do této sítě, poznáte podle černobílých samolepek s logem a službami, které ukazují, co daný podnik nabízí. Najdete je na výloze podniku.
Také se můžete podívat na náš leták, který je každý měsíc aktualizován na našem webu a obsahuje seznam zapojených podniků.

Jaké služby nabízí Solidární síť?
Podniky si samy vyberou, jaké služby chtějí nabízet. Je to například využití toalety, nabití telefonu, sklenice vody, příležitost k odpočinku nebo menstruační potřeby. Každý podnik může zvolit, co je pro něj nejvhodnější. Podniky mohou nabízet i vouchery, které pak předplatí veřejnost, např. na kávu, oběd nebo oblečení či lístek do divadla.

Kdo může služeb Solidární sítě využít?
Služby jsou nabízené primárně lidem lidem bez domova a lidem v nouzi. Využít služeb ale může kdokoliv, kdo je potřebuje. Využít je lze  jednorázově či opakovaně.

Kdy služeb Solidární sítě využít ?
Časové rozmezí, v rámci kterého lze využít služby, je uvedeno v letáku. Podniky je nabízejí podle svých možností, takže otevírací hodiny pro služby zdarma se mohou lišit od běžných otevíracích hodin podniku.

Má využívání služeb Solidární sítě nějaká pravidla?
Ano! Základním pravidlem využívání služeb Solidární sítě je vzájemný respekt a ohleduplnost.

  • Respektujte pravidla podniku, která se mohou týkat otevíracích hodin, možnosti vstupu se psem nebo ve velké skupině.
  • Buďte slušní*slušné k personálu a ostatním zákazníkům a zákaznicím. Zaměstnanectvo podniku může odmítnout poskytnutí služby z důvodu nedostatku kapacity, ale vždy jsou k dispozici další podniky v Solidární síti. Agresivní chování, vyvolávání konfliktů, křik a obtěžování personálu a zákaznictva bude důvodem, proč služby neobdržíte nebo vás personál požádá o odchod.
  • Pamatujte také na hygienické normy a limity podniku. Mějte pochopení, pokud vás obsluha požádá, abyste návštěvu odložili*y na jindy nebo využili*y sociální služby.

Je důležité si uvědomit, že podnik nabízí služby ze své dobré vůle a služby si nelze vynucovat. Děkujeme, že pravidla podniku dodržujete.

Lze využít služeb Solidární sítě ve více lidech?
To záleží na domluvě s podnikem. Většinou je možné přijít i v menší skupině, ale o to více je třeba být ohleduplný*á k pravidlům a kapacitám podniku.

Co když se objeví problém nebo konflikt?
Obsluha podniku se k člověku v sociální nouzi chová stejně, jako k platícímu zákazníkovi/zákaznici, tedy i v případě problému. Pokud se zákazník/zákaznice chová jakkoli nevhodně nebo narušuje provoz podniku, obsluha má právo ho z podniku vykázat. V problémových případech se podniky také mohou obracet na zaměstnanectvo Místní místním a situaci s nimi řešit.

Co když přijde zákazník do podniku ve špatném zdravotním či hygienickém stavu nebo žádá podnik o něco, s čím nemůže pomoci?
Projekt spolupracuje s mnoha poskytovateli sociálních služeb pro lidi bez domova, jako jsou Armáda spásy, Charita a Naděje a další centra pomoci či občanské poradny atp. Zapojené podniky mají kontakt na tyto služby a mohou ho zprostředkovat člověku, který potřebuje pomoci víc, než může podnik nabídnout – například ohledně možnosti ubytování, poskytnutí stravy nebo hygieny, zdravotnického ošetření či odborného poradenství. Zprostředkování další pomoci však není povinností podniku.

Mohu kontaktovat organizátory*organizátorky projektu?
V případě pochybností, problémů nebo zpětné vazby nám můžete psát na info@mistnimistnim.cz. Najdete nás i na www.facebook.com/mistnimistnim a www.instagram.com/mistnimistnim/